Tuesday, January 3, 2012

mari belajar sejarah 1


orait.. actually ini adalah trip hoping island.. di mana anda akan dibawa oleh sebuah bot utnuk melawat sekitar pulau langkawi.. ini adalah perhentian pertama.. aku pun da lupe da ni pulau ape.. huhu

kabadi..~~
nama yang sinonim dengan kaum India.. aku tonton perlawanan ni di pulau pertama kami singgah. sebuah keluarga India yang besar datang bercuti di pulau Langkawi dan mereka tahu bagaimana cara untuk merapatkan silaturahim antara mereka dengan permainan yang menyeronokkan in.. actually, kegiatan dorang ini telah menrik minat seorang traveller from Finland. die datang jumpa aku and tanya ape yang dorang buat ni.. nampak exciting bagi die.. 
gambar ni aku tak tahu la kenapa die sekerat warna lain.. haha.. lantak la.. kamera aku tu pun da lemau da pun.. ikan kat sini jernih2.. memang dahsyat gak la.. cantek gile..

 ni aku snap mase kami buat pit stop dekat eagle bay.. jenuh la adek aku tu pergi beli roti.. upenye helang tu tak makan roti laa...
selamat datang ke pulau dayang bunting... 

 ni la laluan yang perlu dilalui oleh pelancong untuk sampai ke tasek dayang bunting.. lenguh beb!! mengah aku.. tambahan pula dengan kehadiran monyet2 yang berani ala komandor.. besh!!
inila dayang bunting... yang tak boleh blah nye.. solar boat die mahal gileer.. rase cam nak lempang je owner tempat ni..huhu..
ini die lagenda pulau dayang bunting.. aku tak tahula bahawa cerita nye benar atau tidak.. dari apa yang aku paham.. Mat teja jatuh cinta dengan seorang bunian yang bernama Dayang.. then Mat teja guna ape ntah then sapu ke muka Dayang menyebabkan Dayang jatuh cinta dengan Mat teja. then berlaku la adegan romantis antara mereka sehingga menyebabkan Dayang bunting. lalu, Dayang amek keputusan untuk bersemayam di pulau ni sehingga melahirkan anaknye.. tapi sayang... anak Dayang cuma hidup selama 7 hari saja.. dengan perasaan sedey nye.. die pun letak anak die dalam tasik tu.. sedey gile..Mat teja jahat.. huhu.. ape pun, itu cuma lagenda.. betui atau tidak, tu sume kuasa Allah. tapi ade pulak yang mengatakan bahawa kalo minum air tasek tu boleh bagi senang bunting. bagi sesapa yang da kawen je k.. tu pun cumala pendapat.. rezeki masing di tangan Tuhan.. Amin..
 ahahaha.. memang aku buat gile time ni.. kredit tu Masturah Rosli anak cikgu sekolah kat pulau langkawi ni mukim ulu melaka.. whaaalllaaa.~~~.. aku lompat tinggi kot.. disebabkan kesukaran mengawal kamera aku tu.. sekeping pun jadi lerr.. hoho
 tu dia.... dayang bunting.. nampak sedey je die terbaring macam tu.. tapi itu sume adalah kejadian Tuhan sampai gunung tu terbentuk macam tu.. ini adalah pandangan dari kawasan laut..
da.. yang ini pula pandangan dari kawasan tasik.. this picture kredit to sakinah anak dollah..
sekian saja sejarah yang mungkin sejarah dalam blog ini.. salam....

No comments:

Post a Comment