Monday, July 15, 2013

its feels like YESTERDAY

Lama betul tinggalkan blog ni. since pregnant bulan ke 7 lagi. Mase tu perut da berat, asyik mengantuk je, plus, pc pun letak kt atas. hubby tak bg naik atas sebab faktor keselamatan. udah ler tangga tu macam curam sikit. Plus lutut ni pun tak kuat.

Bulan ke 7 tu kami ade buat scan 4d. Alhamdulillah, sempurna ciptaan Allah.. tpi bile pos gambar tu di fb. ramai yg ckp hidung si anak ikot hidung aku. haha.. kecewa juga waktu tu, sbb aku nk die ikot hidung suami. hehe, tp bile ubatkan hati ni balik. Alhamdulillah, jd tak sabar plak nk lahirkan anak.

Dalam mase menunggu nak bulan ke 9 tu, perli beli baju, pergi beli barang baby, try pampers pet2, survey harga stroller, macam2 buat. Tpi bile pergi berjalan tu, baru melangkah sekejap je da penat. Kalo berjalan, hubby mesti pegang tangan.

Then bile da masuk bulan ke9 lebih, aku da duk tanya-tanya hubby bila anak nak kuar, tak larat sangat da. Sampai hubby pun tatau nak jawab ape. Die suh sabar je, kalo nak ikotkan, die pun tak sabar juga nak tunggu anak keluar.

Tiap2 minggu dari bulan ke 7 tu sampai la nak masuk labor room, ade saje check up. aku pun tatau kenapa, sampai kalo hubby el or masuk keje petang, org da tanya da, pergi scan ke? hahaha.. sian my hubby. Senyum je lah, ape boleh buat.

Tepat hari isnin tu ade check up di hospital Klang, aku pun tatau mane silapnye, sebab hubby drop kat depan, then masuk letak kad kat kaunter, then sementara tunggu giliran tu pergi la cafe jap beli kueh, then duduk balik tunggu, bile name dipanggil tu, aku pergi la kat kawasan check tekanan darah n berat. tibe2 tinggi semacam je tekanan darah, tp aku rileks je, sampai nurse yang bertugas check sampai 2 3 kali, kali ke 4 die panggil doktor untuk check, nak confirm kan katenye. aku pun ok je la. tp memang tinggi tekanan darah tinggi aku waktu tu. tibe2 aku teringat, nurse yg selalu check aku tu, katanye, ade had tekanan ni, kalo lebih yang ditetapkan kene bersalin terus. cuak plak aku. then cam biasa la prosedur kerajaan, lambat tunggu, aku rase leh beranak dulu kot waktu tu.

bila da tunggu dari pukul 8-12 lebih, sampai hubby pun da break lunch, baru name aku dipanggil. tu pun dari doktor pakar, rupe-rupenye doktor belah pagi sume tade waktu tu, pergi jamuan. siot! then doktor tu check la habeh2, katenye kepala anak da masuk kat ruang bawah, tp post tak bukak2. maybe sb tu kot aku rase berdebar2 sampai tekanan darah tinggi. doktor tu terus suruh masuk wad, dalam mase yang sama, hubby da kol tanye kat mane, mase kene tanye permission suami utk masuk hospital, aku nak kuar la kejap dari bilik doktor tu cari hubby, bukak2 pintu je, muka hubby ade kat depan, terus panggil masuk.

So, mulalah penantian aku dalam hospital tu, seminggu duduk dalam tu. asik menangis je.

Isnin-ok lagi la baru masuk, patutnye dapat 1st class, tp besela kerajaan, slow.
Selasa-checkup jantung baby, induce jam 6petang.
Rabu-check post, checkup jantung baby, induce jam 6pagi. da start contraction, kene cucuk ubat tahan sakit.

Bayangkanlah bape juta kali depa jolok bawah nak check sementara nak tunggu post bukak. Nangis2 aku dibuatnye.

Khamis- pagi tu kol hubby tak bangun2, penat tu ulang alik hospital je, mase tu da bermula duit banyak keluar. beli segala apa yang perlu. bangun pagi tu nurse kejut, katenye masuk labor room harini, kol la hubby, da cuak sangat da. Nurse bagi makan sarapan, then hubby datang, terus kene masuk labor room.

12jam dalam tu! Masuk pukul 8 pagi. Masuk tu la doktor pecahkan air mentuban tu, tangan kanan check tekanan darah n masuk air, tangan lagi satu pun masuk air, selang 4 jam depa datang check, and aku? takleh buat ape pun. sakit yang amat, Tuhan je tau, then tahap contraction sampai 90%, nurse2 kat situ sume da risau da, duk ulang alik tgk aku, doktor nye tak sampai2, then kene suntik ubat tahan sakit, selang 4jam plak kene sedut gas, dan kene suntik epidural, tu pun still sakit jugak, sampai nurse panggil hubby suruh restukan aku.

Nampak jugak la muka cuak hubby tu, aku minta die restu, die kate die restu, dan pelik, die kate die takde ape rase yg tak senang dengan aku. Mungkin itu ujian untuk kami agaknye, lepas daripada tu, dari bukaan post 6cm, terus jadi 9cm. Sampai demam2 aku, suhu badan naik sampai 40celcius. Ade sorg nurse tu letak kain kat kepala, kat celah kangkang, kat bawah ketiak, nak bagi kurang demam, takot jangkitan pada baby. Jam waktu tu pukul 7 suku, then baru nampak muke2 doktor, tu pun yg muda2, yg otai2 sume tak nampak.

Start jam 7 setengah, depa dah suruh aku teran. 6 kali teran baru anak kuar, letih yang amat, da la lepas sarapan terus lepas tu tak makan2, sampai 3 kali potong bawah ni nak keluarkan anak. Jam 7.57 malam, keluar je anak, doktor letak atas dada. Aku da tak mampu nak buat ape2 da. Cume 'sorry baby' je kuar dari mulut aku. Lepas tu jahit, then cabut saluran epidural, then pukul 10malam baru keluar, hadoi...

Depa terus masukkan baby dalam wad baby, aku sempat jumpe mase die keluar dari perut je. aku balik wad, makan sikit, then mintak hubby bawak naik wad atas tgk baby. macam2 cerita plak timbul waktu tu, rupanya aku takleh naik atas lagi, kene duduk bawah ade lagi proses masuk ubat plak, wat naya je. then hari jumaat aku boleh discharge. sayangnya baby still kene tahan lagi.

No comments:

Post a Comment