Thursday, March 8, 2012

SISTERHOOD 3

Assalamualaikum kalian sahabat pembaca serta rakan taulan.. malam ini akibat ketidakmahutiduran, aku telah membuat satu jalan cerita mengedit gambor kawan2 aku ni.. Ini berlaku kerana atas permintaan sahabat aku yang memberi idea bernas untuk menampilkan wajah2 ceria lagi melucukan daripada semua kawan2 kami ni haa,,.. sesiapa yang tiada gambar muka kelakar tu selamat ler.. tapi sape yang ade tu.. NAAASSSSIIIBBBB!!!! #gelak jahat (kuikuikui)

#teknik ini agak rumit dan memeningkan kepala kerana habeh je satu step, aku kene print screen.#terkembang jap#

Cara di atas adalah permulaan untuk melakukan agenda ini.. Mula2, tekan butang FILE>NEW> pilih saiz lampiran gambar anda yang anda perlukan.

Cara ini pula adalah untuk menyerap masuk semua gambar yang anda sudah pilih untuk di editkan dalam adobe photoshop anda.. hanya dengan menekan butang CTRL serentak bersama O. atau tekan dengan mencari dan menekan FILE>OPEN..
 Seterusnya, tanpa melengahkan masa lagi.. anda terus menerus membuat partition mengikut kegemaran anda,, #aku punye ni stok orang malas je yang buat.. ekekekeke#
 Selepas itu... anda cari butang macam ada nak panah serta ada bentuk petak cabang 4 di sebelahnya atau dengan lebih dikenali dengan MOVE TOOL (V).. angkut semua wajah2 yang hendak dimuatturunkan kedalam lampiran baru..
 Kemudian, adjust la wajah2 berkenaan dengan menggunakan CTRL + T, gerakan kotak dan besarkan saiz sambil menekan butang SHIFT supaya gambar anda tidak kemek dengan erti kata lain, gambar anda mungkin tidak akan cacat atau kekal dengan kecantikan gambar itu sendiri.
 Selepas itu, letak la nama2 untuk wajah2 berkenaan dengan menekan butang HORIZONTAL TYPE TOOL (T) yang menggerakkan cursor anda menggunakan mousepad. Tambahan pula, adjust la wajah2 berkenaan dengan menggunakan cursor juga dengan mencari butang (create new fill or adjustment layer) untuk mengadjust kaler wajah2 berkenaan supaya menjadi jelas dan clear.. Jangan lupe untuk MERGE LAYER dengan menekan SHIFT di layer baru dan layer wajah untuk tidak kacau kaler terang wajah lain... buat satu-satu...
 Seterusnya, untuk tampak lebih glamour... jangan lupe sertakan nama dan alamat, no telepon, email, name facebook untuk jadikan gambar yang nak diedit menjadi lebih formal dan menarik ... #menarik ke?? tangan ke bahu, mata ke atas###

Langkah akhir sekali... Tunggu ape lagi... Kasi save la itu art work.. aduhai.. Gunakan jenis file JPEG, GIF and whatsoever mengikut penerimaan software anda...so, maka, dengan itu, aku mengistiharkan bahawasanya.. benda ni basic giler, tak campur art pun, just susun2 gambor je.. hehehehehe.. aku jamin orang lain pun buler buat la.. ade mase nanti aku masukkan cara2 untuk membuat art work yang lebey menarik lagi selain ini k.. ini hanya berdasarkan atas permintaan sahaja... hanya suka2.. 


Kepada kawan aku, Mas n ALina.. blog ni boleh wat tutorial korang### hohoho... (gelak jahat) :P



No comments:

Post a Comment